ـ سلام برادر اسم شریفتان را بگویید و بفرمایید از کدام شهر آمدید؟
ـ سید مرتضی ابراهیمیان، خاک پای همهی این زائرهایی که دارند با عشق میروند پیش امام حسین. من شرمندهی همهشان هستم از شاهرود.
-بحث سیرهی علماست، شما نگاه کنید به سیرهی علما از میرزا جواد آقای تبریزی و خیلی از علمای قدیم همه پیادهروی اربعین جزء سیرهشان بوده و اولین دلیلی که برای عقلانیت این پیادهروی کافی است، این است. روایات دیگر بخواهیم به روایات اهلبیت شروع کنیم کاملترین و بزرگترین عقلانیت دستورات حضرات معصومین من جمله آقا امام صادق علیه السلام و امام حسن عسگری در زیارت اربعین است که تیر خلاص را آقای امام حسن عسکری فرمودند، علامات المؤمن خمس یکیاش را فرمودند زیارات اربعین. من یک سؤال از شما بپرسم، چندمین سفر است که در این اربعین حضور دارید در پیادهروی؟
ـ اولیاش است.
ـ حالا که اولیاش است آن تصویر ذهنیای که قبل از سفر داشتید با این چیزی که از دیروز راه افتادید تا الآن دیدید چقدر فرق میکند؟
ـ آن چیزی که فکر میکردم و آن چیزی که میبینم کیلومترها فاصله دارد، اینجا که میگویند این حسین کیست که عالم همه دیوانهی اوست، واقعاً اینجا میشود فهمید که خیلیها در قالب شعر یک عمری است که شنیدند ولی ندیدند و شنیدن کی بود مانند دیدن، این دیدن را اگر آدم نیاید و نبیند اصلاً نمیتواند توصیف بکند و اربعین آدم را متحول میکند. به نظر من حج شیعههاست، این لبیک یاحسین و این جمعیت میلیونی همهاش نشان دهندهی اینکه یک حاجی واقعی و یک مؤمن واقعی که حضرات معصومین هم گفتند که از علائم مؤمن زیارت اربعین است اینجا میشود فهمید. مکه عمومی است و اینجا خواص هستند و خواص هم امام حسین انتخاب کرده، آدم میبیند که در اوج نداشتن این مردم فقیر و بیچاره برای امام حسین دارند بدو بدو میکنند و تکان دهنده است که اینها را مردم دنیا نمیدانند و اصلاً ما خود شیعهها هم نمیدانیم و تا یکبار نیاییم اینجا نمیفهمیم.
ـ مؤید حرف شما الآن ما عصر مدرنیته هم به قول آقایان جهان اولی رد کردیم در قرن حاضر ادعاهای آقایان ثبت رکوردهاست یعنی اگر در زلزله هائیتی ارتش آمریکا صدهزار وعدهی غذایی پخش کرد و با رسانههای متعددش گوش جهان را پر کرد و صدا زد در این مسیرها فقط روزی ۶ میلیون وعده غذا مردمی پخت میشود و بزرگترین اجتماع مردمی دنیا و پیادهروی مردم دنیا، دوتا بزرگترین و دوتا رکورد مال شیعیان است و آن صحنههایی که هیچ وقت کسی تصورش را نمیکند اینکه هر کسی هر چیزی دارد بدون هیچ منتی در اختیار یک غریبه و یک کسی که تا به حال ندیده در این عصر این اتفاقات دارد میافتد.
عرض میکردم که در این عصر شما روز ۱۷ صفر آمدی و الآن حول و حوش تیر ۴۵۰ قرار گرفتی، الآن در این عصر و این نقطه قرار داری چه پیامی برای جوانها و مردم ایران دارید؟
ـ کتاب گینس اصلاً قابل نیست در مقابل این عظمت، خیلی کوچکتر از این عظمت است که خواسته باشد مجلسهای اباعبدالله را در این جریانات بگوییم که در کتاب گینس مینویسند، کتاب گینس کجاست؟ اصلاً چه جایگاهی دارد برای ماها که بیاییم بگوییم، اصلاً این فراملی است و فراملکوتی است و باور کنید به نظر من اینجا که میآیی میگویی خدایا اینجا اگر اینطوری است ملکوت چه خبر است؟ ملکوت چکار میکنند برای امام حسین؟ من به جوانها عرض میکنم که اگر میخواهند خودسازی و اگر میخواهند تهذیبنفس و اگر میخواهند واقعاً امام حسین را یک سر سوزن ، اهل بیت را یک سر سوزن بفهمند باید بیایند اینجا که بیایند باید بگویند که چه خبر است و امام حسین قشنگترین معرفت را مستقیم به آنها میگوید و من اینجا میگویم
من خواستار جام می از دست دلبرم این راز با که گویم و این غم کجا بَرم
خدا رحمت کند امام را که به نظر من باید مستقیم از دست خود اهلبیت امروز ساقی باید آن را بشناسیم و باید از او بگیریم و فقط از او بنوشیم، عشق ما امام حسین است، دنیای ما، آخرت ما، برزخ ما، لذت ما، معنویت ما که فرا انسانی است، انسان اینجا میفهمد که انسان یعنی چی؟ ولایت یعنی چی؟ عشق به ولایت یعنی چی؟ بعد بیولایتی یعنی چی که همه را اینجا میشود تبیین کرد، امام حسین خیلی اینجا درس میدهد که مستقیم هم درس میدهد و شاگرد باید یک کمی زرنگ باشد.
ـ شما فرمودید در این مسیر که آدم قرار میگیرد خود به خود یکسری آثار تربیتی و معنوی مترتب میشود بر شخص زائر و حتی خود آن خادمی که دارد از این زائر پذیرایی میکند حضّ و بهره میبرد، یکی دوتا از این آثار را برای ما میشمرید؟
ـ إن تتقوا الله یعلمکم الله، کسی که میخواهد مستقیم از دست خدا بگیرد اینجا میآید، همهی اینها یک پتانسیل عظیمی است که امام حسین در اختیار مردم قرار داده، مردم آمادهی این پتانسیل هستند یعنی همه آمادند، اهل فرهنگ ما و اهل معرفت ما باید بیایند از این فرصت و از این پتانسیل استفاده بکنند و یک مقداری عمق بدهند که خدا میداند کمترین و ضعیفترین آدمها اینجا دارند باحالترین کارها را میکنند که این را باید از نزدیک دید که با چه ویژگیهایی این عربها و این غیرعربها در این مسیر راه میافتند و این لبیک یاحسین را میگویند و فرصت خیلی مناسبی است که همهی این لبیک یا حسینها به نوعی عملی بشود تا انشاءالله این لبیک یا حسین از آن دروغهایی است که آدم یک عمری باید بگوید انشاءالله راست بشود نکند به آخر عمرمان برسیم و این لبیک یاحسینهای به این قشنگی به عملیاتی شدن تبدیل نشود، من احساس میکنم که اینجا تک به تک دارند برای امام حسین جان میدهند و عشق میکنند.
بعدش هم فکر کنم همین عربهای گرسنه و بیچاره و بدبخت فکر کنم قشنگترین عمرشان و لذاتشان همینجاهاست که عمر و زندگیشان را ول میکنند و زن و بچهشان را ول میکنند و خادم زائرها میشوند و به همین هم عشق میکنند و میبالند.
ـ قشنگترین، حالا شاید شما بفرمایید که از اول مسیر تا حالا همهاش زیبایی بوده، ولی آن چیزی که خیلی به چشم شما آمد و قشنگترین صحنه بود تا به حال چی بود؟
ـ دست امام حسین را بالای سر خودمان حس میکنیم، دست امام زمان را بالای سر خودمان حس میکنیم و این حس است که جان میدهد و حیات میدهد به ما، اللهم أجعل محیای محیا محمدٍ و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد.
مصاحبه از: روح الله کرمی راد
دیدگاه بگذارید